ASSALAMUALAIKUM

Salam kepada pembaca budiman


Dalam Blog aku ni kebanyakkannya adalah hasil dari buah fikiran aku dan berdasarkan pengalaman merawat pesakit..


Makin lama berkecimpung sebagai perawat, makin banyak pengalaman dan pelbagai kes berat yang dihadapi... dan hasilnya aku luahkan dalam blog ni.. tapi... banyak yang tak dapat diceritakan terutama kaedah rawatan dan pengalaman....



CERITA CERITI RAWATAN ADA DLM BLOG
HTTP://DARULHANTU.BLOGSPOT.COM


sesiapa nak MP3 zikir download sini : http://www.mediafire.com/?6otvepamultvvoe

Dari Abu Said al-Khudri r.a katanya, Rasulullah s.a.w bersabda:Sesungguhnya di Madinah terdapat sekelompok jin yang telah Islam. Maka sesiapa yang telah melihat jin-jin ini, beri izinlah dia tinggal selama tiga hari. Jika sesudah tiga hari telah diperingatkan supaya pergi, tetapi dia masih kelihatan, bunuhlah. Kerana itu adalah syaitan.



وَحَدَّثَنَا زُهَيْرُ بْنُ حَرْبٍ، حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ سَعِيدٍ، عَنِ ابْنِ عَجْلاَنَ، حَدَّثَنِي صَيْفِيٌّ، عَنْ أَبِي السَّائِبِ، عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ، قَالَ سَمِعْتُهُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم ‏"‏ إِنَّ بِالْمَدِينَةِ نَفَرًا مِنَ الْجِنِّ قَدْ أَسْلَمُوا فَمَنْ رَأَى شَيْئًا مِنْ هَذِهِ الْعَوَامِرِ فَلْيُؤْذِنْهُ ثَلاَثًا فَإِنْ بَدَا لَهُ بَعْدُ فَلْيَقْتُلْهُ فَإِنَّهُ شَيْطَانٌ ‏"‏ ‏.‏

There is a group of jinns in Medina who accepted Islam, so he who would see anything from these occupants should warn him three times; and if he appears after that, he should kill him for he is a satan.



Sekiranga ada sesiapa yg bermasaalah gangguan jin syaitan tak kira sihir atau saka dll, dan ingin mencuba rawatan yg tiada belas kesian pada golongan jin, iaitu pembunuhan jin syaitan tersebut, sila hadirkan diri kealamat terpampang dikanan bawah......

Monday, August 12, 2013

RUQYAH...copy.....



Rukyah (Jampi) dalam Perubatan Tradisional Melayu sebagai Rawatan Penyakit,
Pencegahan, Pendinding Diri dan Harta: Kehebatan dan
Sumbangan Ilmuwan Nusantara
Abstrak: Masyarakat primitif secara tradisinya berfahaman animisme dan dinamisme iaitu kepercayaan
kepada tenaga dan kekuatan roh, jiwa dan semangat terjelma dalam diri manusia, haiwan, tumbuh-tumbuhan, benda-benda yang boleh mendapat kesan baik atau buruk kepada manusia. Selalunya, kelompok masyarakat ini mempercayai wujudnya makhluk ghaib yang boleh mengganggu dan menakutkan mereka. Masyarakat Melayu sebelum datang agama Islam seperti masyarakat primitif lain percaya wujudnya kekuatan dan pengaruh alam dalam kehidupan mereka. Seterusnya, ia membawa kepada kepercayaan tentang kepentingan hubungan antara manusia dengan alam dalam pelbagai aspek kehidupan manusia termasuk kesihatan dan kesejahteraan. Didapati, amalan rukyah telah diamalkan oleh masyarakat Melayu-Muslim semenjak kedatangan Islam ke Nusantara pada kurun ke-9 lagi. Manakala amalan jampi berasaskan kepada fahaman animisme-dinamisme telah diamalkan oleh masyarakat Melayu semenjak kerajaan Srivijaya (650-1200).

Sehubungan itu, usaha akan diambil dalam makalah ini untuk mengulas dan menjelaskan sumbangan ilmuan Nusantara dalam perubatan tradisional Melayu terutamanya berkaitan rukyah (Jampi). Khususnya, sumbangan-sumbangan yang telah diterbitkan dan seterusnya disebarkan secara meluas di alam Melayu terutamanya di Malaysia. Keutamaan akan diberi kepada tulisan berkaitan dengan ruqyah (jampi) yang mana ia adalah sebahagian daripada perubatan Islam dan perubatan tradisional Melayu

PENGENALAN

Ruqyah dalam Hadith Nabi Muhammad S.A.W: Perubatan Islam merupakan satu sistem perubatan yang bersumberkan kepada al-Qur’an dan Sunnah. Ia telah diamalkan semenjak zaman Nabi Muhammad S.A.W dan dikenali dengan perubatan Nabi. Melalui komentar Sahih of al-Bukhari iaitu Fath al-Bari Sharh Sahih al-Bukhari oleh Ahmad b. Ali Ibn Hajr al-Asqalani (d. 852/1449) dan Umdat al-Qari Sharh Sahih al-Bukhari oleh Abu Muhammad Mahmud Ahmad al-‘Ayni (d. 855/1452), perubatan Islam melalui ruqyah dapat diketahui dalam pelbagai buku hadith antaranya ialah Sahih Bukhari. Imam Bukhari dalam Sahih alBukhari telah menyenaraikan hadith-hadith berkaitan ruqyah dalam beberapa bab. Antaranya ialah: Bab al-Ruqa bi al-Qur’an wa al-Mu’awwizat; Bab al-Ruqa bi Fatihat al-Kitab); Bab al-shurut fi alruqyah bi fatihah al-kitab); Bab ruqyah al-’ayn; Bab al’ayn haqq; Bab ruqyah al-hayyah wa al-uqrab; Bab al-nafth fi al-ruqyah); Bab mash al-raqi al-waj’ biyadihi al-ymna); Bab al-mar’ah tarqa al-rajl); dan Bab man lam yarqa.


Ruqyah: Satu Kaedah Rawatan dalam Islam: Ibn Hajar al-‘Asqalani telah menjelaskan kaedah pengubatan yang dilakukan oleh Rasullullah S.A.W antaranya ialah kaedah Jasad atau Tibb Jasad (pengubatan jasad) dan Kaedah Rohani atau Tibb alQalb (pengubatan hati). Tibb Jasad atau pengubatan
jasad adalah pengubatan secara fizikal yang bersifat semulajadi. Sebagaimana Sabda: Dari Sa’id bin Jubair, dari Ibnu Abbas, dari Nabi S.A.W, baginda bersabda maksudnya, “kesembuhan (pengubatan) itu terletak pada tiga kaedah: meminum madu, berbekam dan pemanasan dengan api. Tetapi aku melarang umatku mengubat dengan kaedah pemanasan dengan api.” (Riwayat Bukhari).

Manakala, Tib al-Qalb atau pengubatan hati pula ditakrifkan sebagai pengubatan dengan doa dan bacaan-bacaan tertentu daripada al-Qur’an atau sunnah atau yang disusun oleh pada ulama ahli perubatan yang disebut Ruqiyyah. Daripada Hadith: Dari Abi Khuzamah bahawa katanya kepada Rasulullah SAW, “Ya Rasullullah! Bagaimana pendapatmu tentang melafazkan kata-kata doa (ruqiyyah) untuk memohon kesembuhan, kami bacakan ruqiyyah (jampi) itu dan tentang ubat yang kami pergunakan untuk mengubati penyakit serta tentang kata-kata doa untuk mohon perlindungan dan pemeliharaan (taqiyyah), lalu kami bacakan taqiyyah itu (untuk diperdengarkan kepada Rasullullah SAW). Tidakkah hal itu bererti menolak takdir (ketentuan) Allah? Maka Rasullullah S.A.W menjawab: Hal itu juga termasuk takdir Allah” (Riwayat Ahmad dan Tirmizi).

Dalam masyarakat Melayu-Islam, pengamalan ruqyah (jampi) adalah lebih kepada pencegahan dan rawatan penyakit serta sebagai pendinding diri daripada gangguan makhluk halus iaitu jin dan syaitan. Al-Qur’an ada menyebut tentang kewujudan makhluk halus seperti syaitan (syayatin), jin (jinnah) dan iblis. Terdapat 216 ayat di dalam al-Qur’an yang menyebut kewujudan makhlus halus antaranya di dalam surah Al - Baqarah ayat 14, 23, 24, 34, 36, 102, 168, 169, 208, 256, 257, 268 dan 275.

Di antara ruqyah (jampi) yang sering menjadi amalan di kalangan masyarakat Melayu-Muslim bagi menghindari gangguan syaitan dan jin adalah Ayatul Kursi di mana ayat ini sering diamalkan sebelum tidur bagi menghindari gangguan syaitan dan jin semasa tidur. Surah al-Fatihah juga merupakan salah satu ruqyah (jampi) yang sering diamalkan bagi mengubati pelbagai jenis penyakit dan sebagai penerang hati. Begitu juga dengan surah Yaasin, Basmallah, Surah al-Nas, Surah al-Falaq, alIkhlas serta zikir dan selawat ke atas junjungan Nabi Muhammad S.A.W yang mana diamalkan bagi tujuan yang sama iaitu perawatan ke atas penyakit dan pelindung daripada gangguan jin dan syaitan.

Pengamal-pengamal perubatan Islam menggunakan ruqyah (jampi) sebagai mekanisma mereka merawat pesakit. Mereka menggunakan ayat-ayat suci al-Qur’an dan perkataan-perkataan Nabi, Rasul dan para sahabat Nabi sebagai ruqyah (jampi) semasa mengubati pesakit. Asas kepada perubatan mereka adalah dengan memohon pertolongan dan petunjuk daripada Allah S.W.T yang disertai dengan tawakal. Terdapat juga pengamal yang menggunakan tumbuhan, haiwan dan galian sebagai ubatan yang diberikan kepada pesakit selain memberikan rawatan fizikal. Ini dengan kepercayaan bahawa kehidupan manusia dan persekitaran adalah saling bersandaran. Walau bagaimana cara sekalipun, pengamal-pengamal ini masih menggunakan ruqyah (jampi) di dalam perawatan mereka.

Sudah tentu, ruqyah (jampi) adalah salah satu kaedah perubatan Islam. Ia mementingkan pengisian kerohanian berbanding jasmani dalam rawatan dan pencegahan penyakit. Dengan perkataan lain, ia lebih menekankan aspek rohani supaya kembali kepada fitrah manusia iaitu pertaliannya dengan Pencipta Sekelian Alam iaitu Allah S.W.T. Ia menekankan keyakinan bahawa hanya Allah S.W.T yang berkuasa untuk menyembuhkan sesuatu dan berhak untuk menunaikan apa yang dihajati.

Diriwayatkan bahawa Abi Khuzamah pernah bertanya Rasulullah SAW: “Ya Rasullullah! Bagaimana pendapatmu tentang melafazkan kata-kata doa (ruqiyyah) untuk memohon kesembuhan, kami bacakan ruqiyyah (jampi) itu dan tentang ubat yang kami pergunakan untuk mengubati penyakit serta tentang kata-kata doa untuk mohon perlindungan dan pemeliharaan (taqiyyah), lalu kami bacakan taqiyyah itu (untuk diperdengarkan kepada Rasullullah SAW). Tidakkah hal itu bererti menolak takdir (ketentuan) Allah? Maka Rasullullah S.A.W menjawab: Hal itu juga termasuk takdir Allah.” (Riwayat Ahmad dan Tirmizi).


Perubatan Tradisional Melayu Satu Warisan:

Warisan Perubatan Melayu ditulis ketika perubatan tradisional Melayu berkembang dan diamalkan secara meluas di kalangan masyarakat Melayu di Nusantara. Walau bagaimanapun, pengetahuan dan amalan perubatan tradisional yang dimiliki oleh para dukun dan bomoh tidak diterbitkan. Oleh itu, A. Samad Ahmad telah menyunting sebuah manuskrip lama yang berjudul Ilmu Tabib bertarikh 1288/1872
yang telah disalin oleh Muhammad Salleh Ibni Ahmad Penambang. Manuskrip tersebut adalah di antara yang terpenting dalam bidang perubatan tradisional Melayu. Ia membicarakan kaedah perubatan tradisional Melayu termasuk kaedah rawatan, penyembuhan dan pencegahan pelbagai penyakit. Ini menunjukkan masyarakat Melayu sejak zaman berzaman telah mengetahui khasiat tumbuhtumbuhan yang terdapat di sekeliling mereka.

Pengetahuan tentang perubatan berdasarkan apa yang dibincang dalam buku ini bukan sahaja berguna kepada pakar perubatan moden dan tradisional, tetapi juga orang ramai yang ingin mengetahui ubat-ubatan Melayu tradisional.

Ilmu Tabib telah dituliskan pada tahun 1288/1872. Ini menunjukkan bahawa ilmu perubatan tradisional Melayu telah ditulis selepas kedatangan Islam ke Nusantara. Ini terbukti apabila isi kandungan manuskrip tersebut dipengaruhi oleh sistem perubatan Islam dan amalan perubatan Nabi terutamanya yang berkaitan dengan jampi dari ayat suci al-Qur’an, hadith Nabi Muhammad S.A.W dan doa. Tidak terkecuali juga penggunaan beberapa mentera dari kepercayaan Hindu, serapah dalam bahasa Thai dan Pegu (Burma) serta tumbuhtumbuhan semulajadi turut dipraktik ketika ritual penyembuhan dijalankan. Keberkesanan jampi diyakini akan kemujarabannya oleh masyarakat tempatan. Maka, tidak hairanlah jika ia masih diamalkan sehingga ke hari ini terutama sekali apablia ia dijadikan sebagai sebahagian amalan tradisi masyarakat Melayu Islam di Malaysia.


Amalan Perubatan Melayu Sebagai Satu Budaya:

Haliza Mohd. Riji dalam bukunya Prinsip Dan Amalan Dalam Perubatan Melayu menganggap perubatan Melayu sebagai satu budaya perubatan yang didasari kepada kepercayaan, pemikiran rasional serta falsafah yang bersandarkan Islam dan pengalaman-pengalaman pengamal perubatan tradisional Melayu.

Berbincangan dalam buku yang tersebut di atas merupakan satu kajian ilmiah. Selain daripada datadata yang diperolehi dari pesakit dan pengamal perubatan di Kedah dan Perlis, penulis juga berkongsi pengalaman dan penglibatannya selama lebih 15 tahun dengan bomoh, dukun dan bidan di Malaysia.

Bagi tujuan ini, penulis telah mengguna tiga pendekatan dalam tinjauan penulisan mengenai penyakit dan perubatan iaitu sosiobudaya, psikososial dan sosiologi. Hasilnya, selepas 15 tahun penglibatan dalam bidang ini, penulis Berjaya mendalami pengamal perubatan tradisional Melayu iaitu bomoh, dukun, bidan dan pawang dan dapat menerangkan perbezaan di antara bomoh, dukun dan pawang. Sebelum membicarakan isu-isu penting dalam perubatan tradisional Melayu, penulis menerangkan asal-usul perubatan tradisional Melayu di mana penulis menyentuh tentang peranan Lukmanul Hakim, seorang hamba Allah S.W.T, sebagai pencetus perubatan tradisional Melayu.

Seperti ilmuwan lain, beliau turut menyatakan bahawa perubatan Melayu tradisional dipengaruhi oleh animisme, ajaran Hindu-Buddha dan Islam. Memandangkan Islam merupakan agama akhir sampai ke tanah Melayu berbanding Hindu dan Buddha, maka pengaruh perubatan Islam terutamanya yang berkaitan dengan jampi (ruqyah) berjaya merubah falsafah perubatan Melayu dari animisme kepada fahaman bersandarkan falsafah kehidupan Tauhidiyyah iaitu kepercayaan kepada Pencipta, Allah S.W.T. Justeru itu, asas perubatan Melayu ialah tauhid iaitu keyakinan tentang keesaan Allah dari segi zat, sifat dan perbuatan-Nya.

Kecenderungan untuk berbincang kaitan sihir, jampi dan ruqyah adalah jelas apabila penulis membincang mengenai sihir di mana ia diletakkan sebagai faktor spiritual dalam etiologi penyakit dan keuzuran. Penulis di antara yang terawal mendapati tiga jenis sihir digunakan di alam Melayu iaitu sihir pendinding diri, penyebab penyakit atau ilmu hitam dan sihir penyembuh. Tiga jenis sihir ini telah diIslamisasikan apabila ruqyah dengan menggunakan ayat-ayat al-Qur’an dan do’a telah digunakan oleh bomoh jampi. Ayat al-Qur’an dan doa adalah di antara penyembuh kebatinan yang digunakan bagi tujuan penyembuhan penyakit penyakit yang disebabkan faktor-faktor spiritual.

Walaupun penulis membuat dan menjelaskan perbezaan di antara jampi dan doa antaranya ialah jampi melibatkan perkataan yang bertujuan menggerakkan hakikat sesuatu manakala doa pula berupa permohonan kepada Allah S.W.T agar perawatan yang dijalankan mendapat kejayaan, tetapi saya (pengkaji) berpendapat perbezaan tersebut tidak ketara kerana kedua-dua amalan iaitu jampi dan do’a mahu menggerakan hakikat sesuatu dengan memohon restu dari Penyembuh (al-Shafi) iaitu Allah.

Perubatan dan Rawatan dalam Tib Nabi:

Jalaluddin Abd al-Rahman Al-Suyuti dalam Rawatan Cara Nabi Muhammad SAW   menghuraikan pelbagai jenis penyakit jasmani dan rohani serta ubat-ubatnya yang diambil daripada alQur’an dan hadith Nabi Muhammad S.A.W. Tentu sekali, seorang perlu menguasai ilmu keagamaan dan pelbagai ilmu tabi’i termasuk perubatan sebelum membicarakan pelbagai jenis penyakit jasmani dan rohani serta ubat-ubatnya kerana ia dapat membantu mengetahui dan menerangkan pelbagai punca penyakit dan cara penyembuhannya berdasarakan alQur’an dan hadith Nabi Muhammad S.A.W.

Memandangkan, pengetahuan penulis tentang pengubatan bukan hanya bersifat akademik sahaja, bahkan ia berdasarkan kepada praktik dan pengalaman yang cukup luas dalam bidang keagamaan dan sains tabi’i. Tidak hairanlan, di awal bahagian buku ini, penulis berjaya menerangkan tentang teori perubatan berasaskan falsafah perubtan Yunani dan Islam di mana beliau menyentuh tentang susunan tubuh manusia yang di antaranya mengandungi empat unsur iaitu api, udara, air dan tanah. Berdasarkan sususan ini, penulis dapat mengenal pasti tentang keadaan tubuh manusia dalam keadaan sihat, sakit dan tidak sihat tidak pula sakit; sebab-sebab penyakit dan tanda-tanda penyakit seperti rambut yang berwarna hitam adalah tanda panas. Seterusnya penulis menyentuh tentang cara penjagaan kesihatan termasuk apa yang perlu dilakukan dan apa yang perlu dijauhi. Dalam buku ini juga terdapat pelbagai khasiat ubat-ubatan yang terdiri daripada tumbuhan dan haiwan.

Mengikut langkah kajian Jalaluddin Abd alRahman al-Suyuti dalam Rawatan Cara Nabi Muhammad SAW, maka buku bertajuk Perubatan Mengikut Al-Qur’an Dan Sunah disusun oleh Abdul Aziz Ismail dan ia merupakan satu usaha menghuraikan peranan al-Qur’an dan Sunnah sebagai ubat bagi penyakit terutamanya kepada orang yang beriman. Abdul Aziz Ismail berpendapat, al-Qur’an tidak boleh dijadikan penawar untuk menyembuhkan penyakit hati dan jiwa orang-orang takabur, bahkan bagi orang munafik, hanya akan menambahkan penyakit dan dosa. Ini adalah sebahagian antara rahsia dan hakikat sistem perubatan yang dibincangkan dalam buku ini.

Jelas, bahawa buku ini menerangkan tentang ilmu perubatan yang sudah lama diperkenalkan oleh masyarakat Islam berdasarkan al-Qur’an dan Sunah Rasulullah (iaitu cara memelihara kesihatan, mencegah timbulnya penyakit dan mengubati menghilangkan penyakit). Signifikannya, penulis telah membicarakan ayat-ayat al-Qur’an dan hadith Rasulullah S.A.W yang dapat dipraktik dan dijadikan sebagai amalan perubatan serta panduan hidup seharian. Abdul Aziz Ismail tidak menghuraikan dengan jelas, walaupun telah disokong dengan hadith Nabi, tentang pendapat beliau dalam buku yang tersebut di atas. Beliau menyimpulkan, sekiranya masyarakat beramal dan cuba untuk mendalami ilmu dari Kitabullah dan Sunah Rasul dengan baik, nescaya tidak diperlukan pendapat orang lain, kerana sudah cukup untuk memperolehi sumber segala ilmu apabila bermula dengan cara mengenal Allah S.W.T, mengetahui hukum-hakam dan peraturan hidup sehingga pedoman untuk kesejahteraan diri bagi kehidupan dunia dan akhirat. Ini berdasarkan sabda Rasulullah S.A.W: Aku tinggalkan kepada kamu sesudah aku (wafat) dua perkara, yang jika kamu berpegang dan berpandukan kepadanya nescaya kamu tidak akan terbatas daripada kebenaran iaitu Kitabullah dan Sunah Rasul”. (Riwayat Imam Malik).

Di antara penjelasan yang dibuat oleh penulis berdasarkan hadith di atas ialah Rasulullah S.A.W adalah orang yang memahami masalah perubatan dan tidak dapat dinafikan bahawa sistem pengubatan Nabawi adalah benar, tepat dan besar manfaatnya.

Sistem perubatan Nabawi tidaklah sama dengan sistem pengubatan moden kerana pengubatan yang ditunjukkan oleh Nabi Muhammad S.A.W berdasarkan wahyu Ilahi, keunggulan kenabian serta hasil pemikiran yang paling sempurna, sedangkan pengubatan moden biasanya atau hanya berdasarkan perkiraan, persangkaan dan percubaan.

Selain daripada itu, Abdul Aziz Ismail, cuba menghuraikan ilmu perubatan Islam yang dipengaruhi oleh perubatan Greek. Seperti dalam karya agong perubatan Islam, penulis dalam Perubatan Mengikut al-Qur’an & Sunah menegaskan bahawa ubat hanya dapat menyembuhkan penyakit sekiranya ia serasi dengan tubuh pesakit dan mempunyai keyakinan terhadap ubat tersebut. Penerimaan ubat yang paling
sempurna adalah dengan iman dan perasaan rendah diri di hadapan Ilahi. Al-Qur’an adalah sebagai ubat
bagi penyakit. Jika ia tidak dilandasi oleh iman dan kesediaan merendahkan diri di hadapan Allah S.W.T, ia tidak akan dapat menyembuhkan penyakit hati dan jiwa. Penulis telah memperkukuhkan keterangan mengenai pengubatan secara berdoa dengan ayat-ayat al-Qur’an dan hadith-hadith Nabi S.A.W dengan mengemukakan surah al-Israa’ ayat 82 yang bermaksud: Dan kami menurunkan al-Qur’an menjadi ubat penawar dan rahmat bagi orang yang beriman dan al-Qur’an itu tidaklah menambah kepada orang yang zalim (melanggar perintah Allah) melainkan kerugian.

Menurut penulis lagi, ilmu kedoktoran moden berbeza dengan sistem kedoktoran dan pengubatan yang terdapat dalam perubatan Nabi S.A.W terutamanya yang berkaitan dengan pengubatan rohaniah. Penulis berpendapat, kekuatan hati, berpegang teguh kepada petunjuk Allah, bertawakal, meminta perlindungan kepada Allah, merasa hina dan kecil di hadapanNya, bersedekah, tidak terbenam dalam penyesalan dan lepas dari rasa susah dan bimbang adalah di antara pra-syarat pengubatan rohaniah.


Perubatan Islam Dan Bukti Sains Moden oleh Danial Zainal Abidin telah membuktikan perubatan Islam secara saintifik dengan mengemukakan penemuan-penemuan sains semasa, baik yang  dihasilkan oleh ahli-ahli sains Islam mahupun bukan Islam. Selaras dengan tajuk buku beliau, penulis menegaskan bahawa sememangnya ramai yang meyakini Islam sebagai satu agama yang tiada tolok bandingannya tidak mampu untuk membuktikan keunggulan tersebut dalam senario dunia sekarang yang sering memperkatakan tentang sains dan teknologi. Justeru itu, Islam dilihat oleh mereka yang bukan beragama Islam sebagai suatu agama yang beku dan tidak berkembang serta dilihat sebagai tidak sesuai dengan dunia yang serba canggih pada hari ini. Hakikatnya konsep perubatan yang terdapat di dalam al-Qur’an dan sunnah adalah untuk diikuti oleh manusia sejagat.

Selepas menerangkan konsep perubatan Islam, penulis seterusnya menerangkan mengenai kebaikan tumbuhan dan haiwan yang tercatat dalam al-Qur’an dan larangan-larangan yang perlu dijauhi oleh umat Islam bagi tujuan pemeliharaan kesihatan beserta dengan kajian dan bukti saintifiknya. Di sini, penulis menyarankan supaya umat Islam pada hari ini perlu memberi fokus mendalam dalam bidang penyelidikan dan pembangunan supaya rahsia-rahsia al-Qur’an dan sunnah dapat difahami. Menurut penulis, umat Islam sebenarnya adalah umat yang saintifik kerana acuan pendidikan Islam amat menekankan konsep tafakur, penggunaan akal serta minda, penolakan sebarang bentuk khurafat dan
tahayul di samping menggalakkan kajian dan analisis. Acuan inilah berjaya melahirkan ramai ahli sains Islam seperti Ibn Sina, al-Razi, Ibn Nafis, alZahrawi dan Khwarizmi.

Ayat al-Qur’an dan Doa Sebagai Pagar Hikmah: Pagar Hikmah oleh Abdul Razak Kasman (Tok Janggut)
adalah di antara panduan atau rujukan utama dalam rawatan, pencegahan dan penjagaan daripada penyakit serta harta benda melalui ruqyah kepada masyarakat Melayu di Nusantara. Penulis merupakan pengamal perubatan tradisional yang popular dan terkenal serta berpegalaman luas dalam hal ehwal kebajikan masyarakat tempatan. Beliau, yang dikenali dikalangan masyarakat tempatan sebagai orang bersikap mulia dan budi pekerti serta baik dan luhur, telah berjaya mengumpul hikmah yang amat berguna bagi masyarakat Melayu-Muslim Nusantara selepas melibatkan diri dalam rahsia pendinding diri dari gangguan syaitan, Jin dan manusia berjiwa Hayawaniyyah selama hampir 40 tahun. Sebagai ketua kampung, beliau telah banyak menyelesaikan masalah masyarakat tempatan berkaitan dengan gangguan makhluk halus.

Pagar Hikmah merupakan panduan mengenai ruqyah (jampi) melalui ayat-ayat al-Qur’an dan do’a dan telah dibukukan di atas permintaan masyarakat tempatan. Kewajipan tersebut telah ditunaikan oleh pengarang selepas hajat murid-murid beliau yang berkehendak supaya beliau menerbitkannya. Selain
daripada itu, jasa serta kedalaman ilmu agama yang dimiliki serta sumbangannya bukan sahaja kepada
masyarakat tempatan malahan juga kepada masyarakat di Patani, Thailand serta Tanah Suci Mekah, maka tercetuslah idea untuk menerbitkan buku ini sebagai panduan hidup masyarakat dalam menangani masalah yang dihadapi.

Dalam Pagar Hikmah, penulis menasihatkan supaya pengamal perubatan tradisional mempunyai semangat keberanian serta ketabahan menghadapi kuasa ghaib yang menjelma dan menjadikan  seseorang itu lebih berusaha untuk mendalami ilmuilmu serta amalan-amalan yang dapat dijadikan sebagai pendinding diri. Kuasa-kuasa seperti ini sering dikaitkan dengan kekuatan atau pengaruh amalan batin. Ada sesetengah amalan batin yang tidak bercanggah dengan ajaran agama dan ada juga sebaliknya. Maka disebabkan ini, penulis menasihatkan supaya masyarakat sentiasa bersedia menghadapi kemungkinan yang tiba walaupun hidup di zaman yang serba canggih dan moden dengan
kemajuan sains dan teknologi.

Jampi Serapah dalam Mantera Melayu: Haron Daud dalam bukunya yang bertajuk Mantera Melayu: Analisis Pemikiran menggunakan pendekatan mantera sebagai bahan sastera untuk mengenal pasti pandangan semesta dan corak pemikiran masyarakat Melayu. Untuk mencapai objektif kajian, penulis mengumpulkan manteramentera dari negeri-negeri di Semenanjung Malaysia. Menurut penulis, sejarah kewujudan mantera memang sukar diketahui dengan tepat walaupun ada pendapat yang mengatakan bahawa mantera lahir sejak terbentuknya masyarakat. Tidak salah untuk mengatakan, kewujudan mantera dalam masyarakat Melayu adalah berdasarkan corak kepercayaan mereka pada peringkat awal iaitu animisme dan cara hidup bersederhana. Ini telah dimantap selepas kedatangan pengaruh HinduBuddha dan Islam ke alam Melayu yang mana ia merupakan penyebab terjadinya proses evolusi
dalam masyarakat dan budaya Melayu yang turut mempengaruhi corak kepercayaan mereka. Penulis menyatakan bahawa kepercayaan warisan mempengaruhi alam pemikiran orang Melayu.

Kepercayaan ini juga menjadi asas kepada worldview, iaitu tentang bagaimana mereka memandang dunia di sekeliling mereka. Walaupun Islam  memainkan peranan penting dalam pemikiran rasional, namun tradisi tetap penting sebagaimana yang terpancar melalui mantera. Aspek-aspek pemikiran itu lebih bercorak normatif rasionaliti yang banyak melibatkan soal spiritual.

Bomoh sebagai Raqi dalam Rawatan Melalui Ruqyah di Malaysia: Hashim Awang A.R. dalam artikelnya yang bertajuk Bomoh Di Kelantan: Dahulu Dan Sekarang memberi tumpuan khusus kepada peranan bomoh di Kelantan dalam konteks masyarakat tradisi dan masyarakat moden. Selain daripada, penerangan tentang asal-usul bomoh, jenis-jenis bomoh serta perkhidmatan dan peranan bomoh di Kelantan, beliau menceritakan sejarah kedatangan perubatan moden ke dalam masyarakat Kelantan iaitu sekitar awal abad ke-20 apabila hospital dibina dan pegawai perubatan dihantar oleh pihak British untuk bertugas di negeri Kelantan.

Dengan perkembangan ini lama-kelamaan perubatan moden menjadi kukuh di Kelantan. Walau bagaimanapun, perubatan tradisional tidak terus dilupakan kerana ia merupakan sesuatu yang telah sebati dengan jiwa mereka. Dalam hal ini, perubatan tradisional cuba diadaptasikan dan mengalami perubahan mengikut keperluan semasa dengan menolak amalan-amalan atau unsur-unsur yang bertentangan seperti upacara atau kepercayaan karutmarut disaring dan dipinggirkan. Penyaringan sebeginilah yang menjadikan perbomohan di Kelantan dapat dipertahankan sehingga kini.

Menurut penulis lagi, pengekalan aktiviti perbomohan ini juga dipengaruhi oleh kemujaraban perubatan moden yang tidaklah 100 peratus berkesan dan masih ada kelemahan serta tidak mampu mengatasi segala masalah yang berkaitan dengan kehidupan.

Bomoh-Poyang: Traditional Medicine And Ceremonial Art Of The Aborigines Of Malaysia oleh Roland Werner merupakan di antara kajian secara komprehensif mengenai perubatan tradisional orang Asli di Malaysia di mana bomoh dan pawing memainkan peranan yang penting dalam perubatan masyarakat tersebut. Penulis mendapati masyarakat orang Asli mempercayai setiap penyakit adalah berpunca daripada gangguan hantu. Berdasarkan hakikat ini, penulis telah menyentuh tentang upacara perawatan dan pemujaan untuk makhluk halus di samping beberapa buah mantera yang digunakan oleh masyarakat tersebut.

Transcultural Healing oleh Roland Werner, membicarakan pelbagai aspek rawatan tradisional terutamanya yang berkaitan rawatan dan pencegah penyakit dalam perubatan tradisional Melayu.

Dalam usaha mencapai matlamat tersebut, penulis telah mengumpul bahan yang berkaitan tradisi perubatan bukan hanya dari agama Islam, Kristian, Hindu, Buddha dan Yahudi tetapi meliputi system kepercayaan dan adat masyarakat tempatan. Buku ini amat sesuai dijadikan rujukan bagi pengkaji, pengamal perubatan tradisional dan moden. Ia juga berguna kepada ahli antropologi dan sosiologi yang
mahu mengetahui dan mendalami perubatan sebagai sistem teknosaintifik berteraskan budaya dan juga
kepercayaan.

Royal Healer oleh Roland Werner membincangkan secara ilmiah pelbagai sejarah, bahasa, astrologi, biologi, zoologi, mineralogi, dan yang paling penting ialah aspek keagamaan dalam agama Hindu-Buddha dan Islam, yang berkaitan dengan perubatan dan rawatan penyakit. Penulis berkata: “Illness/disease can be caused by any of the spirits. The good forces may also cause illness or disease as a form of punishment for an offender.” “The healer is the medium who pleads with the spiritual/supernatural powers. Whichever spirit (good or bad) is responsible for the illness or disease is called upon to heal or cure it. The healer thus negotiates with both good and bad powers.”

Sejalan dengan petikan ini, penulis dalam mukadimah menyatakan: “In order to provide a more systematic examination, I have reorganized and structured the material into new chapters, e.g. Comparative Animal and Human Anatomy, Physiology, Pathology, Diagnosis, Types of Treatment, Register of Medicinal Plants, Sociocultural, Religious and Spiritual Concepts, Physiognomy, Astrology, Interpretation of Dreams, Qur’anic Verses and Prayers, Virtues of the Bismillah/Kalam Allah, Miracles, Talismans and Socio-Cultural Principles in the building of Houses (choice of site, specific structural aspects and impact upon people). I have also contributed comments to various topics based upon Islamic cosmological doctrine and natural philosophy.”

Mohd. Taib Osman dalam bukunya bertajuk Malay Folk Beliefs: An Integration Of Disparate Elements mengaitkan kepercayaan masyarakat Melayu dengan pengaruh Hindu-Buddha dan Islam di mana pengaruh ini masih wujud dalam amalan mereka terutama sekali pengaruh Islam sebagai dominasi utama.

Keberkesanan Berdoa (Prayer) sebagai Penyembuh Penyakit: The Importance of Prayer for Mind/Body Healing oleh Madeline M. MaierLorentz menerangkan tentang keberkesanan berdoa (prayer) dalam penyembuh penyakit. Penulis mengharap agar pesakit senantiasa berdoa (prayer) untuk meyembuh penyakit disamping turut menggalakkan para doktor dan jururawat supaya berdoa (prayer) disamping berusaha secara bersungguh-sungguh dengan menggunakan pelbagai kaedah rawatan dalam rawatan penyakit mereka.

Penulis juga mencadangkan agar para doctor dan jururawat dapat memberi saranan kepada pesakit supaya berdoa (prayer) dengan mengenepikan sikap diskriminasi di antara pesakit yang berlainan kepercayaan agama. Tidak dinafikan selepas pelbagai penyakit misteri muncul, maka ramai pesakit telah menerima perubatan ini dan berharap ia dapat diintegrasi ke dalam sistem rawatan, penjagaan dan pencegahan penyakit kesihatan tempatan. Dengan perkataan lain, minat masyarakat terhadap penggunaan doa (prayer) dalam penyembuhan minda atau jasad adalah mendalam dan berkembang sebagai salah satu perubatan alternatif dan komplimentari. Ini kerana doa (prayer), yang melibatkan fungsi mental dan  meditasi, dapat memberi kesan secara fizikal kepada tubuh badan seperti merendahkan kadar pernafasan, hati, tekanan darah dan suhu kulit serta ia juga dapat memberi kesan positif bagi meringankan kesakitan, rasa loya, muntah dan insomnia. Walau bagaimanapun, terdapat pihak-pihak yang mengkritis penyembuhan secara berdoa ini (prayer) dengan mendakwa bahawa ia tidak dapat diukur.

Oleh itu, ia tidak boleh dijadikan suatu kesimpulan yang saintifik.

Himpunan doa atau panduan perubatan berjudul Doa-Doa Orang Sakit Dan Mendapatkan  Zuriat telah disusun oleh pakar sakit puan moden  iaitu A. Hamid Arshat, Rosliah Harun dan Shafiee Khatib Jali.

Ia merupakan panduan ringkas diterbitkan untuk memberi panduan kepada pesakitpesakit dan kepada pasangan-pasangan kelamin yang menghadapi masalah untuk mendapatkan zuriat (anak). Berdasarkan kepada hakikat bahawa, setiap penyakit ada ubatnya melainkan penyakit tua yang mana manusia tidak dapat mengelakkannya dan Allah S.W.T menyuruh hamba-hamba-Nya mencari ubat bagi menyembuhkan penyakit-penyakit mereka, maka penyusun telah mengambil inisiatif menghimpunkan pelbagai doa sebagai alternative dalam rawatan perubatan moden.


KESIMPULAN

Makalah ini boleh dijadikan panduan kepada penyelidik dalam bidang yang berkaitan perubatan tradisional kerana penyelidikan mengenainya terutamanya berkaitan ruqyah (jampi) agak berkurangan.

Tidak dinafikan buku-buku dan artikel  yang telah diulas dalam makalah ini mencerminkan budaya dan pandangan semesta masyarakat Melayu dalam perubatan. Mereka seperti masyarakat primitive lain secara tradisinya berfahaman animisme dandinamisme iaitu kepercayaan kepada tenaga dan kekuatan roh, jiwa dan semangat terjelma dalam diri manusia, haiwan, tumbuh-tumbuhan, benda-benda yang boleh mendapat kesan baik atau buruk kepada manusia. Selalunya, kelompok masyarakat ini mempercayai wujudnya makhluk ghaib yang boleh mengganggu dan menakutkan mereka. Berdasarkan
kepada tulisan yang disebarkan dalam masyarakat Melayu terutamanya selepas kedatangan Islam, menunjukan telah berlaku proses Islamisasi yang dapat mengubah bentuk kepercayaan dan corak hidup masyarakat Melayu serta pandangan semesta mereka. Kepercayaan kepada dewa dan animism bertukar kepada kepercayaan Allah S.W.T dan RasulNya.

Didapati majoriti responden menggunakan ruqyah (jampi) seperti yang telah dinyatakan dalam kenyataan di atas. Ini menunjukkan keyakinan mereka terhadap ruqyah berkenaan untuk menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh mereka dari segi perubatan juga sebagai pendinding diri, keluarga dan harta benda. Tambahan pula, keyakinan mereka ini didorong oleh pandangan semesta yang pernah mereka anuti dahulu berhubung semangat jahat yang wujud disekelliling mereka. Sehubungan itu, untuk menangani semangat jahat ini, kuasa semangat dari ayat-ayat al-Qur’an digunakan. Keberkesanan menggunakan ayat-ayat al-Qur’an adalah didorong dengan semangat pengamalnya yang disertakan dengan keyakinan kepada kekuasaan Allah S.W.T. Ini menunjukkan bahawa ruqyah (jampi) melalui ayat al-Qur’an tidak dapat dipisahkan dalam kehidupan masyarakat Melayu-Muslim






ULASAN AKU:

BILA KEBERGANTUNGAN KITA KEPADA APAPUN SELAIN ALLAH, TAK KIRA RUQYAH KE, POKOK KE, TUMBUHAN KE, AYAT MANZIL KE, AL MATHURAT KE... KELAUT DAH TU....

TAK SALAH IKHTIAR, TAPI MINTA IZIN ALLAH DULU UNTUK GUNAKAN AYATNYA, KALAU TAK MINTAK IZIN, SELALUNYA JIN YG TOLONG SECARA KITA TAK SEDAR.... NI GUNA AYAT RUQYAH DAH DAPAT IZIN BELUM NI???? KALAU RAWAT GANGGUAN JIN GUNA RUQYAH, MANZIL, MATHURAT ATAU YG SEANGKATAN DENGANNYA, TAPI TAK MINTAK IZIN TUAN PUNYA AYAT(ALLAH).... TU YG TAK SETEL SETEL TU....

KAN BAGUS MINTA BANTUAN ALLAH JE....

No comments: