ASSALAMUALAIKUM

Salam kepada pembaca budiman


Dalam Blog aku ni kebanyakkannya adalah hasil dari buah fikiran aku dan berdasarkan pengalaman merawat pesakit..


Makin lama berkecimpung sebagai perawat, makin banyak pengalaman dan pelbagai kes berat yang dihadapi... dan hasilnya aku luahkan dalam blog ni.. tapi... banyak yang tak dapat diceritakan terutama kaedah rawatan dan pengalaman....



CERITA CERITI RAWATAN ADA DLM BLOG
HTTP://DARULHANTU.BLOGSPOT.COM


sesiapa nak MP3 zikir download sini : http://www.mediafire.com/?6otvepamultvvoe

Dari Abu Said al-Khudri r.a katanya, Rasulullah s.a.w bersabda:Sesungguhnya di Madinah terdapat sekelompok jin yang telah Islam. Maka sesiapa yang telah melihat jin-jin ini, beri izinlah dia tinggal selama tiga hari. Jika sesudah tiga hari telah diperingatkan supaya pergi, tetapi dia masih kelihatan, bunuhlah. Kerana itu adalah syaitan.



وَحَدَّثَنَا زُهَيْرُ بْنُ حَرْبٍ، حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ سَعِيدٍ، عَنِ ابْنِ عَجْلاَنَ، حَدَّثَنِي صَيْفِيٌّ، عَنْ أَبِي السَّائِبِ، عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ، قَالَ سَمِعْتُهُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم ‏"‏ إِنَّ بِالْمَدِينَةِ نَفَرًا مِنَ الْجِنِّ قَدْ أَسْلَمُوا فَمَنْ رَأَى شَيْئًا مِنْ هَذِهِ الْعَوَامِرِ فَلْيُؤْذِنْهُ ثَلاَثًا فَإِنْ بَدَا لَهُ بَعْدُ فَلْيَقْتُلْهُ فَإِنَّهُ شَيْطَانٌ ‏"‏ ‏.‏

There is a group of jinns in Medina who accepted Islam, so he who would see anything from these occupants should warn him three times; and if he appears after that, he should kill him for he is a satan.



Sekiranga ada sesiapa yg bermasaalah gangguan jin syaitan tak kira sihir atau saka dll, dan ingin mencuba rawatan yg tiada belas kesian pada golongan jin, iaitu pembunuhan jin syaitan tersebut, sila hadirkan diri kealamat terpampang dikanan bawah......

Monday, August 12, 2013

MENGENAL ALLAH....COPY






MENGENAL ALLAH

Suatu hari Raja Muzaffar yang masih kanak-kanak bertanya kepada bondanya tentang ALLAH. 

“Bonda.. Dimana ALLAH dan bolehkah anakanda melihatNya?”


“Oh.. ALLAH itu di Arasy wahai anakanda dan anakanda tidak dapat melihatNya kerana ALLAH berada nun jauh diatas 7 petala langit. Sedangkan langit kedua pun manusia tidak Nampak, bagaimana hal keadaan zatnya lantas bagaimana mungkin anakanda akan dapat melihat ALLAH yang berada di Arasy yang terletak lebih atas dan jauh daripada 7 petalalangit?” 

“Oh begitu… Bagaimana dengan dalilnya bonda?”


“Dalilnya begini.. “Sesungguhnya Tuhan kamu ialah ALLAH Yang menciptakan langit dan bumi dalam enam masa, kemudian Dia bersemayam di atas Arasy untuk mengatur segala urusan”.. dari surah Yunus ayat ke 3. ”


Maka giranglah hati Raja Muzaffar kerana telah mendapat jawapan daripada persoalan yang selama ini sentiasa semak difikirannya. Masa pun berlalu..hari berganti minggu,minggu berganti bulan dan bulan berganti tahun, maka telah remajalah Raja Muzaffar. Suatu hari Raja Muzaffar diperintahkan ayahandanya supaya belajar ilmu-ilmu agama dari Syeikh Abdullah selaku Mufti di negeri ayahandanya itu. Maka tidak sabar-sabarnya lagi RajaMuzaffar mahu berguru dengan Syeikh Abdullah sementelah pelajaran agama adalah yang paling diminatinya...



Suatu hari sambil duduk-duduk santai dengan Syeikh Abdullah tiba-tiba RajaMuzaffar ditanyai Syeikh Abdullah dengan 2 persoalan yang tidak asing baginya.


“Wahai anakanda PuteraRaja.. Dimana ALLAH dan bolehkah anakanda Putera Raja melihatNya?” 

Sambil tersenyum Raja Muzaffar menjawab sebagaimana yang telah diajarkan bondanya dahulu. 

“ALLAH itu di Arasy wahai Syeikh Guru dan beta tidak boleh melihatNya kerana ALLAH berada nun jauh di atas 7 petala langit. ”


Tersenyum kecil Syeikh Abdullah mendengar jawapan muridnya itu dan sejenak selepas menghela nafasnya Syeikh Abdullah lalu bersuara.. 


“Begini anakanda Putera Raja… ALLAH itu bukannya makhluk seperti kita lantaran itu ALLAH tidak seperti kita. Apa sahaja hukum yang terjadi pada makhluk tidak berlaku seperti itu atas ALLAH. Oleh itu ALLAH tidak bertempat kerana bertempat itu hukum bagi makhluk.” 


“Lantas dimana ALLAH itu wahai Syeikh Guru?”


“ALLAH itu tidak bertempat kerana Dia bersifat qiammuhubinafsihi yang bermaksud ALLAH tidak berhajat pada sesuatu zat lain untuk ditempati. Jika kita mengatakan ALLAH berhajat pada sesuatu zat lain untuk ditempati maka ketika itu kita telah menyerupakan ALLAH dengan keadaan makhluk. Ketahuilah, ALLAH tidak serupa dengan makhluk berdasarkan kepada dalil dari surah asy-Syuura ayat 11yang bermaksud “Dia tidak menyerupai segala sesuatu.” ALLAH tidak berdiam di Arasy kerana Arasy itu adalah makhluk. Bagaimana mungkin makhluk dapat menanggung zat ALLAH sedang bukit dihadapan Nabi Musa pun hancur kerana tidak dapat menanggung pentajalian ALLAH.” 

Raja Muzaffar mengangguk-anggukkan kepalanya tanda faham. Kemudian Syeikh Abdullah menambah.. 

“Berkenaan tentang anakanda Putera Raja tidak boleh melihat ALLAH itu adalah betul namun bukanlah kerana ALLAH itu jauh maka anakanda Putera Raja tidak boleh melihatNya.” 


“Jika bukan begitu lantas bagaimana Syeikh Guru?” Tanya Raja Muzaffar beria-ia ingin tahu. 

“Sebenarnya kita tidak dapat melihat ALLAH bukanlah kerana faktor jarak tetapi kerana keterbatasan kemampuan penglihatan mata manusia yang tidak mampu melihat zatNya. Ini bersesuai dengan firman ALLAH yang bermaksud “Dia tidak dapat dicapai oleh penglihatan mata, sedang Dia dapat melihat segala penglihatan itu dan Dialah Yang Maha Halus lagi Maha Mengetahui.”..dari surah al-An’am ayat 103.” 


Terdiam Raja Muzaffar mendengar hujah gurunya itu. Barulah beliau sedar bahawa apa yang menjadi pegangannya selama hari ini adalah salah.Pegangan yang mengatakan bahawa ALLAH itu di Arasy dan ALLAH tidak boleh dilihat kerana faktor jarak adalah satu kesilapan. Huraian daripada gurunya melalui ilmu Kalam membuatkan Raja Muzaffar begitu kagum dengan kekuasaan akal yang dapat menghuraikan segala-galanya tentang Tuhan. Bermula dari hari itu Raja Muzaffar berpegang dengan hujah gurunya bahawa ALLAH itu tidak bertempat dan manusia tidak boleh melihat ALLAH kerana keterbatasan kemampuan penglihatan mata manusia. Akhirnya dengan berkat ketekunan dan kesungguhan, Raja Muzaffar telah berjaya menguasai ilmu-ilmu ketuhanan menurut peraturan ilmu Kalam sebagaimana yang diajarkan oleh Syeikh Abdullah.....

Masa terus berjalan dan kini Raja Muzaffar telah dewasa. Oleh kerana begituminatnya yang mendalam tentang ilmu-ilmu ketuhanan maka beliau meminta izindaripada ayahandanya untuk memperdalamkan lagi ilmu pengetahuannya denganbelajar dari guru-guru yang berada diluar istana sementelah Syeikh Abdullahtelah meninggal dunia. Ayahandanya memberi izin lalu tanpa berlengah Raja Muzaffarmenemui sahabat-sahabat sealiran almarhum Syeikh Gurunya untuk melanjutkanpelajaran.

Raja Muzaffar mempunyai sikap yang pelik. Saban hari apabila beliau melaluipekan-pekan kecil untuk sampai ke rumah guru-gurunya, beliau akan bertanyakepada setiap orang yang ditemuinya dengan soalan yang pernah ditanya kepadabondanya iaitu dimana ALLAH dan bolehkah manusia melihatNya?. Bagi sesiapa yangmenjawab soalannya itu sebagaimana yang pernah dijawab oleh bondanya makabeliau akan membetulkan kefahaman orang itu dengan hujah almarhum gurunyaSyeikh Abdullah. Jika orang itu tidak mahu tunduk dengan hujahnya maka orangitu akan dipukulnya sebelum diusir dari negerinya itu. Begitulah sikap RajaMuzaffar setiap hari sehingga pada suatu hari beliau bertemu dengan seorang tuayang sedang bertungkus-lumus menyediakan air minuman untuk diberi minum kepadaorang yang lalu-lalang disebuah pekan tanpa mengambil sebarang upah.


Melihat kelakuan pelik orang tua itu lantas Raja Muzaffar mendekatinya.



“Hei orang tua.. mengapa kamu tidak mengambil upah atas usahamu itu?” TanyaRaja Muzaffar tegas. 


Orang tua yang sedari tadi begitu khusyuk mengagih-agihkan minumannya ituterkejut dengan pertanyaan Raja Muzaffar lalu meminta Raja Muzaffarmemperkenalkan dirinya. 



“Siapakah tuan ini?” Tanya si Tua. 



“Beta adalah Putera Raja negeri ini!” Jawab Raja Muzaffar tegas. 



“Oh kalau begitu tuan ini tentu Raja Muzaffar yang terkenal denganketinggian ilmu ketuhanan itu. Tapi sayang, tuan hanya tahu ilmu tentang ALLAHtetapi tuan sendiri belum mengenal ALLAH. Jika tuan telah mengenal ALLAH sudahpasti tuan tidak akan bertanya kepada saya soalan tuan tadi. ”


Terkebil-kebil mata Raja Muzaffar mendengar kata-kata si Tua itu
Hatinya terpesona dengan ungkapan ‘mengenal ALLAH’ yang diucapkanorang tua itu. Lantas beliau bertanya kepada orang tua itu. 



“Kemudian apa bezanya antara ‘tahu’ dengan ‘kenal’?” 



Dengan tenang si Tua itu menjawab.. 
“Ibarat seseorang yang datang kepada tuan lantas menceritakan kepada tuantentang ciri-ciri buah nangka tanpa menunjukkan zat buah nangka, maka inimertabat ‘tahu’ kerana ianya hanya sekadar maklumat dan orang yang berada padamertabat ini mungkin akan menyangka bahawa buah cempedak itu adalah nangkakerana ciri-cirinya seakan sama. Berbanding seseorang yang datang kepada tuanlantas menghulurkan sebiji buah nangka, maka ini mertabat‘kenal’ kerana zatnyaterus dapat ditangkap dengan penglihatan mata dan orang yang berada padamertabat ini pasti dapat mengenal mana cempedak dan mana nangka dengan tepat.”

Raja Muzaffar mendengar dengan teliti huraian si Tua itu. Diam-diam,hatinyamembenarkan apa yang diperkatakan si Tua itu. Kemudian terlintasdihatinya untuk bertanyakan soalan yang lazim ditanyanya kepada orangramai. 



“Kalau begitu wahai orang tua silalah jawab persoalan beta ini.. DimanaALLAH dan bolehkah manusia melihatNya?” 



“ALLAH berada dimana-mana sahaja dan manusia boleh melihatNya.” Jawab si Tuadengan tenang.


Tercengang Raja Muzaffar mendengar jawapan orang tua itu. Seketika kemudianterus saja orang tua itu dipukulnya sehingga jatuh tersungkur. Melihat orangtua itu tidak cuba mengelak pukulannya bahkan langsung tidak menunjukkan reaksitakut maka Raja Muzaffar pun lantas bertanya..


“Kenapa kamu tidak mengelak pukulan beta wahai orang tua?”



“Bukankah tadi sudah saya bilang.. tuan ini hanya orang yang tahu tentangALLAH tetapi bukannya orang yang benar-benar mengenal ALLAH. ”


Terdiam Raja Muzaffar mendengar kata-kata si Tua itu. Kemudian beliaumenenangkan dirinya lantas bersegera duduk diatas tanah dihadapan orang tuaitu. 



“Baiklah orang tua. Silalah huraikan jawapan kamu tadi sebab beta berpegangbahawa ALLAH itu tidak bertempat dan manusia tidak boleh melihat ALLAH.”



“ALLAH itu tidak bertempat adalahmenurut pandangan hukum akal sahaja sedang pada hakikatnya tidak begitu.” Ujarorang tua itu sambil mengesat bucu bibirnya yang berdarah. 



Kemudian beliau menyambung..“Bukankah ALLAH itu wujudNya esa?” 



“Benar.” Jawab Raja Muzaffar. 



“Jika ALLAH itu wujudNya esa maka sudah barang tentu tidak ada wujud sesuatubersertaNya.”


“Benar.” Jawab Raja Muzaffar.



“Lantas bagaimanakah kedudukan wujud alam ini jika ALLAH itu diyakini wujudtanpa ada selain zat yang wujud bersertaNya dengan pandangan matahati?” 



Raja Muzaffar memejamkan matanya rapat-rapat lantas dikerahkan pandanganmata hatinya untuk memahami persoalan yang ditanyai orang tua itu.Tiba-tibaakalnya dapat menangkap dan memahami hakikat alam ini jika ianya merujuk kepadaruang lingkup keesaan wujud ALLAH. Lantas beliau membuat satu kesimpulan.. 



“Jika dipandang dari sudut esanya wujud ALLAH maka alam ini tidak lainmelainkan diriNya sendiri…”


Tiba-tiba sahaja perkataan ituterpacul keluar dari bibirnya. Terkebil-kebil matanya apabila mendengarucapannya sendiri. Maka lidahnya kelu dan akalnya lumpuh. Terkejut.Tergamam.Terbungkam. 


“Jadi kalau begitu ketika tuan memandang alam ini, siapa yang tuan pandangpada hakikatnya?” 


Pantas soalan itu diajukan kepada Raja Muzaffar.“Pada hakikatnya betamemandang ALLAH!” 


“Nah kalau begitu bukankah ALLAH ada berfirman yang bermaksud “Dimana sahajakamu menghadap, disitulah wajah ALLAH” dari surah al Baqarahayat115 dan dalamsurah al Hadiid ayat 3 yang bermaksud “Dialah yang awal, yang akhir, yang zahirdan yang batin. ”Kemudian orang tua itu bertanya lagi.. “Dan sekarang dapatatau tidak tuan melihatALLAH ketika ini” 


“Ya.. beta menyaksikan dengan ainul basyiroh.” 



Perlahan-lahan berjujuran air mata dari bucu mata Raja Muzaffar. Beliaumenahan sebak kerana sekarang beliau sudah faham kenapa orang tua itu tidakmengambil upah atas usahanya dan tidak mengelak ketika dipukul. Semuanya keranayang dipandangnya adalah pentajallian ALLAH. Dalam hati perlahan-lahan beliauberkata.. 



“Memang benar sesungguhnya pada sudut ini, ALLAH berada dimana-mana sahajadan manusia boleh melihat ALLAH.” 



“Makanya wahai Putera Raja.. inilah yang dinamai sebagai ilmu hakikat. ”


Semenjak hari itu, Raja Muzaffar terus mendampingi orang tua itu untukmempelajari lebih dalam selok-belok ilmu hakikat hingga diangkat beliau olehgurunya menduduki kedudukan Syeikh ilmu hakikat. Demi mempraktikkanilmu-ilmu hakikat yang halus, Raja Muzaffar telah menjadi seorang ahliibadah yang alim. Beliau tidak lagi berpegang dengan fahaman almarhum gurunyaiaitu Syeikh Abdullah kerana baginya jalan yang boleh membuatkan seseorang itudapat mengenal ALLAH dengan haqqul yaqin ialah dengan ilmu hakikat. Beliautelah mengenepikan duduk di dalam peraturan hukum akal sama sekali dan mulaiduduk didalam peraturan musyahadah. Bagi beliau, ilmu Kalam yang dituntutnyaselama ini adalah semata-mata salah.

 
Setelah kemangkatan ayahandanya maka Raja Muzaffar ditabalkan menjadi sultan dinegerinya dan sekarang beliau menyandang gelaran Sultan Muzaffar Syah pada usia 50 tahun. Beliau memerintah negerinya dengan adil dan saksama namun sikap peliknya yang dahulu masih diteruskannya. Dimana sahaja beliau pergi beliau tetap akan bertanyakan soalannya yang lazim itu. Jika orang yang ditanya tidak dapat menjawab maka akan diajarkan jawabannya menurut ilmu hakikat dan jika orang itu membangkang akan dihukum bunuh. Akhirnya kelaziman Sultan Muzaffar Syah ini membuatkan seluruh rakyat jelatanya menganut fahaman hakikat. Justeru itu rakyat jelata dinegerinya hidup aman dan makmur.


Suatu petang Sultan Muzaffar Syah yang terkenal sebagai Mursyid ilmu hakikat itu berjalan-jalan disebuah padang rumput yang luas dengan ditemani para pembesar istana. Pandangannya tertarik pada gelagat seorang pemuda pengembala kambing dalam lingkungan usia 30an yang sedang berusaha menghalau seekor serigala yang cuba memakan kambing gembalaannya. 
Baginda mendatangi pemuda gembala itu. Kelihatan pemuda itu hanya memakai pakaian yang diperbuat daripada guni dan tidak mempunyai kasut sebagai alas kaki. Rambutnya kering berdebu, bibirnya kering dan badannya kurus. 


“Wahai pemuda.. kenapa kamu menghalau serigala itu dari memakan kambing itu, tidakkah kamu menyaksikan hakikat serigala itu? Maka biarkan sahaja ALLAH bertindak menurut kemahuanNya.” 

Mendengar kata-kata Sultan Muzaffar Syah itu sekonyong-konyong pemuda gembala itu menggenggam pasir lantas dilemparkannya pasir itu ke muka Sultan Muzaffar Syah. Kemudian pemuda gembala itu membongkok untuk mengambil segenggam pasir lagi lalu dilemparkan lagi ke muka Sultan Muzaffar Syah. Sultan Muzaffar Syah hanya tercegat sahaja mungkin terkejut dengan tindakkan pemuda gembala itu. Pemuda gembala itu terus mahu mengambil segenggam pasir lagi dan melihat itu seorang pembesar istana yang berada disitu terus memukul pemuda gembala itu hingga beliau pengsan.


Apabila sedar dari pengsan, pemuda gembala itu mendapati tangan dan lehernya telah dipasung dengan pasungan kayu di dalam sebuah penjara. Tidak lama kemudian datang dua orang pengawal istana dengan kasar merenggut badannya dan membawanya ke suatu tempat yang amat asing baginya. Tidak lama berjalan akhirnya mereka sampai dihadapan singgahsana Sultan Muzaffar Syah. 

“Mengapa kamu melempari muka beta dengan pasir?” Tenang sahaja pertanyaan Sultan Muzaffar Syah. 

“Kerana tuanku mengatakan bahawa serigala itu adalah ALLAH yakni Tuhan saya.”


“Bukankah hakikat serigala itu sememangnya begitu?” Tanya Sultan Muzaffar Syah hairan. 


“Nampaknya dakwaan yang mengatakan bahawa tuanku ini adalah seorang yang mengenal ALLAH adalah bohong semata-mata.” 


“Kenapa kamu berkata begitu?” 
“Sebab orang yang sudah sempurna mengenal ALLAH pasti merindui untuk ‘menemui’ ALLAH.” 


Setelah 30 tahun baru hari ini hati Sultan Muzaffar Syah terpesona lagi apabila mendengar ungkapan ‘menemui ALLAH’ yang diucapkan oleh pemuda gembala itu. Dahulu hatinya pernah terpesona dengan ungkapan ‘mengenalALLAH’. Sejurus itu juga Sultan Muzaffar Syah memerintahkan agar pasung kayu yang dikenakan pada pemuda gembala itu ditanggalkan.

“Lantas apa utamanya ‘bertemu’ berbanding ‘kenal’?” Tanya Sutan Muzaffar Syah.


“Adakah tuanku mengenali sifat-sifat Rasulullah?” Tanya pemuda gembala itu tiba-tiba.. 


“Ya, beta kenal akan sifat-sifat Rasulullah.” 

“Lantas apa keinginan tuanku terhadap Rasulullah?” 


“Semestinyalah beta mahu dan rindu untuk menemuinya kerana baginda adalah kekasih ALLAH!” 

“Nah begitulah… Orang yang sempurna pengenalannya terhadap sesuatu pasti terbit rasa ingin bertemu dengan sesuatu yang telah dikenalinya itu dan bukannya hanya sekadar berputar-putar didaerah ‘mengenal’ semata-mata.” 


Tiba-tiba sahaja Sultan Muzaffar Syah berteriak kuat dengan menyebut perkataan ‘Allahu Akbar’ sekuat-kuat hatinya lalu baginda jatuh pengsan.


Tidak lama kemudian setelah wajahnya disapukan dengan air sejuk maka baginda kembali sedar. Sultan Muzaffar Syah terus menangis teresak-esak hingga jubahnya dibasahi dengan air matanya. Baginda muhasabah dirinya.. 


“Memang.. memang selama ini beta mengenali ALLAH melalui ilmu hakikat tetapi tidak pernah hadir walau sekelumit rasa untuk bertemu denganNya. Rupa-rupanya ilmu hakikat yang beta pegangi selama ini juga salah sepertimana ilmu bonda dan ilmu SyeikhAbdullah”.. bisik hatinya. 

Kemudian terlintas difikiran Sultan Muzaffar Syah untuk menanyakan soalan lazimnya kepada pemuda gembala itu. 


“Kalau begitu wahai orang muda, silalah jawab persoalan beta ini.. Dimana ALLAH?”

Dengan tenang pemuda gembala itu menjawab..“ALLAH berada dimana Dia berada sekarang.” 

“Kalau begitu, dimana ALLAH sekarang?"


“Sekarang ALLAH berada dimana Dia berada dahulu.”


“Dimana ALLAH berada dahulu dan sekarang?” 


“Dahulu dan sekarang Dia berada ditempat yang hanya Dia sahaja yang ketahui.” 


“Dimana tempat itu?”


“Didalam pengetahuan ilmu ALLAH.”


Sultan Muzaffar Syah terdiam sebentar sambil keningnya berkerut memikirkan jawapan yang diberi pemuda gembala itu. Kemudian baginda meneruskan pertanyaannya lagi.


“Bolehkah manusia melihat ALLAH?”


“Kunhi zatNya tidak boleh dicapai dengan pandangan mata kepala dan pandangan hati.”


“Sila perjelaskan lagi wahai anak muda.” Pinta Sultan Muzaffar Syah.


“Begini tuanku.. ada pun jawapan yang diberikan oleh bonda tuanku itu diatas soalan lazim yang tuanku berikan itu adalah sebenarnya betul menurut tahapan akal tuanku yang ketika itu dinilai masih kanak-kanak.Ada pun jawapan yang diberikan oleh Syeikh Abdullah itu juga betul jika dinilai dari sudut hukum akal. Adapun jawapan yang diberikan oleh Syeikh Tua itu juga betul jika dinilai dari sudut pengamalan musyahadah terhadap ilmu Hakikat. Begitu jugalah dengan jawapan yang saya berikan juga betul jika dinilai dari sudut ilmu Ma’rifat. Tiada yang salah cuma ilmu itu bertahap-tahap dan tuanku telah pun melalui tahapan-tahapan itu. Dari tahapan jahil (ilmu bonda) ke tahapan awam (ilmu Kalam) kemudian ke tahapan khusus (ilmu Hakikat) dan akhir sekali ke tahap khawasul khawas (ilmu Ma’rifat).”


Kemudian pemuda gembala itu terus menyambung kata-katanya..


“Jika ilmu Hakikat itu jalan fana kerana menilik kepada zat ALLAH maka ilmu Ma’rifat pula jalan baqo’ kerana menilik terus kepada Kunhi zat ALLAH. Maka jawapan bagi persoalan tuanku itu secara yang dapat saya simpulkan ialah Tiada yang tahu dimana ALLAH melainkan ALLAH dan tiada sesiapa yang dapat melihat ALLAH melainkan diriNya sendiri. ”


Sultan Muzaffar Syah mengangguk-anggukkan kepalanya tanda faham.


“Jadi bagaimana hendak sampai ke tahap mengenal ALLAH dengan sempurna sehingga terbit rasa ingin untuk menemuiNya?”


“Jangan mengenal ALLAH dengan akal sebaliknya mengenal ALLAH dengan ALLAH.” 

“Kemudian, apakah cara-caranya untuk dapat bertemu dengan ALLAH?” 


“Sebagaimana firman ALLAH yang bermaksud“.. Barang siapa mengharap pertemuan denganTuhannya maka hendaklah dia mengerjakan amalan soleh dan janganlah dia mempersekutukanTuhannya dalam beribadat kepadanya”..dari surah al Kahfi ayat 110.”


Mendengar penjelasan daripada pemuda gembala itu hati Sultan Muzaffar Syah menjadi tenang dan akhirnya baginda diterima menjadi murid si pemuda gembala itu. Kerana kesungguhan yang luar biasa dalam menuntut ilmu Ma’rifat maka baginda mahsyur terkenal sebagai seorang sultan yang arifbillah lagi zuhud dan warak. Kemudian rakyatnya dibiarkan bebas untuk berpegang pada mana-mana fahaman pun asalkan ajarannya masih di dalam ruang lingkup yang mengikuti pegangan Ahlus sunnah wal Jamaah. Dan sekarang pada usia70 tahun barulah Sultan Muzaffar Syah sedar dan faham bahawa untuk memahami tentang ALLAH maka seseorang itu harus melalui tahapan-tahapan yang tertentu sebelum seseorang itu layak dinobatkan sebagai arifbillah. Baginya samada ilmu Kalam, ilmu Hakikat atau ilmu Ma’rifat maka kesemuanya adalah sama penting untuk dipelajari bagi mewujudkan kesempurnaan untuk mencapai kedudukan Insan Kamil yang Ma’rifatullah.


Kini Sultan Muzaffar Syah sudah memahami bagaimana rasanya rindu kepada ALLAH dan bagaimana rasanya benar-benar tidak sabar untuk bertemu ALLAH. Sejak semalam mulutnya tidak henti-henti asyik mengucapkan kalimah ALLAH..ALLAH.. ALLAH dan kadang-kadang terlihat deruan air mata jernih mengalir perlahan dipipinya sewaktu dipembaringan. Perlahan-lahan pemuda gembala menghampiri Sultan Muzaffar Syah yang sejak 20 tahun lalu tinggal bersama dengannya dirumah usangnya lantas meletakkan kepala muridnya itu diribaan silanya dengan linangan air mata. Kini nafasnya mulai tersekat-sekat dan melihat itu, pemuda gembala merapatkan bibirnya ke telinga Sultan Muzaffar Syah lantas mentalqinkan baginda dengan dua kalimah syahadah seraya diikuti baginda dengan senyuman. Sejurus kemudian Sultan muzaffar Syah menghembuskan nafasnya yang terakhir. Suasana hening… pemuda gembala menunduk sahaja dan sebentar kemudian dia berkata..

“Wahai alangkah beruntungnya.. sekarang tuanku benar-benar telah menemui ALLAH dan dapat mengenalNya dengan sebenar-benar kenal. Wahai ALLAH, masih belum layakkah untuk aku bertemu denganMu.. aku mencemburui Sultan Muzaffar Syah ini maka jemputlah aku menghadapMu Ya ALLAH…”.


Sebentar kemudian pemuda gembala itu pun turut rebah dan menghembuskan nafasnya yang terakhir. Suasana kembali hening

………TAMAT...........JUST COPY



No comments: